ط
عالم المراة

نصائح هامة لكل سيدة تريد خسارة الوزن يقدمها د. كميل كامل


هل تعلمين !! تحذير مهم جدا ورجاء للجميع ارجوكى لو عايزه تخسى وتغيرى شكلك وخصوصا مع مشاكل السمنه واحيانا تأخر الحمل بسبب السمنه ومش نافع الدايت والرياضه بلاش تاخدى قرار متسرع فى اى عمليه او بالون المعده او شفط الدهون بالليزر او الشفط العادى او النحت او الكرايو الا بعد تفكير وبحث لأن الحاجات دى اخطارها كتيره جدا وطبعا فى ناس كتير ماتوا من هذه العمليات ولو تابعتى على النت هتجدى ناس كتير اوى حياتهم ادمرت واصبحوا مش عارفين ياكلوا اى حاجه بسبب الترجيع والقئء باستمرار من اى اكل ومعظمها محدود الفاعليه و مش بتتعمل بره الا للضروره القصوى للحالات اللى وزنهازايد جدا فوق 150 كيلو مثلا ولازم قبل ماتعملى اى حاجه تسألى ناس تعرفيهم كويس عملوها قبل كده و تتابعى على النت وتعملى سيرش على مواقع النت العالميه بره مصر على الحاجه اللى بتفكرى تعمليها لان بره بيقولوا الحقيقه مش زى كتير من المراكز فى مصر بيقنعك بغرض الربح فقط… وطبعا لا تصدقى معظم برامج الاذاعه والتليفزيون لانها بتكون للدعايه مدفوعة الاجر وبيتم دفع مبالغ كبيره للظهور فى هذه البرامج للدعايه لاماكن وطرق معينه …وطبعا لا تصدقى اى حد على صفحة المكان بيشكر فى الحاجات دى لانها ممكن تكون بتوصيه من صاحب المركز وبعد كده تندمى.. حتى ان بعض المراكز لجأ الى شهادة الايزو ومعروف ان شهادة الايزو بتتاخد بسهوله بطريقه معينه!! (وأغرب طريقه ان احد المراكز عمل مسابقه لاكتر واحده تعمل لايك وكومنتات وشكر فى المركز تاخد خصم كبير وطبعا الكل دخل يشكر فى المركز ويعمل كومنتات ودعايه متكرره كتير جدا علشان يكسب الخصم !!!!!!!!!!) وحالات كتير بتجيلى العياده بسبب العمليات دى لاصلاح ما يمكن اصلاحه …….وممكن اوضح هنا اهم وأخطر المشاكل المتكرره فى الحاجات دى….
امتصاص وشفط الدهون بكل انواعه مثل الليزر البارد Cold Laser وايضا امتصاص وشفط الدهون أو تفتيت الدهون بالليزر أو بعمليه لها مخاطر كثيره مثل حدوث نزيف او تلف بالاعصاب بالاضافه الى فقد سوائل هامه من الجسم مع الدهون وأيضا خطورة حدوث جلطات دهنيه بسبب تطاير أجزاء بسيطة من الدهون قد تؤدى الى جلطات بالمخ واعضاء أخرى.وبالنسبه لليزر فى مجال التخسيس لازال فى مرحلة الاختبار ولسه لم تحدد درجة الامان له من ناحية خطورة الاشعه فى حدوث اورام سرطانيه. وهناك أيضا حدوث تقرحات وتغير فى لون الجلد وتعرج وترهل بالجلد مكان شفط الدهون (وهذه المشكله بتجيلى المركز كتير ومتكرره) ووخصوصا فى حالة وجود سليوليت (تعرجات دهنيه على شكل قشرة اليرتقال) واذا تم شفط كمية كبيرة يحدث احيانا حصوات بالمرارة وممكن سقوط الكلية مع نقص فيتامينات وأملاح هامه ولابد أيضا من رجيم قاسى بعد الشفط ولذلك كله لازالت هيئة الFDA الامريكيه العالمية تحظر هذا الاسلوب للتخسيس الا فى الضروره القصوى………..
…..وبالون المعده بعد زرع البالون بالمعدة يحس المرضى بالميل للقىء والاستفراغ باستمرار مع اى اكله و هناك خطر الإصابة بالتهابات في بطانة القناة الهضمية نتيجة لزيادة إفراز حامض المعدة وممكن ايضا حدوث التصاقات وتليفات خطيره ومن النتائج التي قد تترتب عن ذلك تكوين قرحة بالمعدة أو الشعور بالألم أو نزف أو حدوث ثقب بالمعدة وهناك عدة حالات حدث لها ثقب بالمعده استلزم البقاء بالمستشفى شهر كامل وقد تستدعي هذه المضاعفات تدخلاً طبياً أو جراحياً و يعتبر انكماش البالون تلقائياً من المضاعفات الخطيره وعند انكماشه يمر بالأمعاء ومن الممكن أن يحتبس البالون في الأمعاء مما يسبب انسدادها ، ويعد ذلك من المضاعفات الخطيرة التي قد تستدعي تدخل جراحي لإزالة البالون وإذا لم يتم التعامل مع هذا الأمر على الفور قد يؤدي إلى الوفاة وبعد كل ذلك ممكن ايضا يفشل البالون ولا يتسبب فى فقدان الشهيه ونقص الوزن …
. وعمليات تدبيس وتصغير المعده أو تحويل المسار للمعده او الامعاءو بنسمع عن وفيات كتير بسببها هذه الايام لها مخاطر العملية الجراحية الكبيره إضافة إلى الإسهال وآلام البطن وكثرة الغازات و حدوث تسريبات داخل البطن من المعدة وغيرها مما يتوجب إعادة الجراحةو أحد أكثر الآثار الجانبية شيوعاً هو تكرار القيء بسبب التجاوز في تناول حجم كمية الطعام التي تستطيع المعدة في «حلتها الجديدةوغيرها. ـ كثرة وسهولة الإرهاق والإعياء وحالات الإغماء التي كما أشارت بعض الدراسات الحديثة أنها بسبب نقص السكر في الدم. ـ زيادة احتمال تكون حصاة المرارة بنسبة عالية مما يستوجب استئصالها حينهاـ أحيانا أعراض نقص بعض العناصر والفيتامينات الضرورية، كنقص الحديد وفقر الدم تبعاً لذلك، ونقص الكالسيوم بما ينتج عنه هشاشة العظام وغيرها من أمراض العظام ….
وايضا النحت والكرايو مفعولهم محدود جدا ولهم مشاكل متعدده منها وأيضا خطورة حدوث جلطات دهنيه بسبب تطاير أجزاء بسيطة من الدهون قد تؤدى الى جلطات بالمخ وهناك أيضا حدوث تقرحات وتغير فى لون الجلد وتعرج وترهل بالجلد مكان النحت والكرايو (وهذه المشكله بتجيلى المركز كتير ومتكرره) وبالنسبه للكرايو (تجميد الدهون) ظهرت مشكله خطيره اعادت التفكير فى موضوع الكرايو وهى اكتشاف ان تجميد الدهون بيجمد كمان معاه الشعيرات الدمويه داخل الدهون مما قد يتسبب فى تليف وأورام وكانسر بعد كده فى بعض الحالات وحتى لو حدث تحسن بسيط بالكرايو بيكون نتيجة ان تجميد الخلايا الدهنيه صغر حجمها شويه وبعد الجلسات ترجع تانى لطبيعتها…..فكرى كتير وابحثى على النت وماتصدقيش اى كلام بسرعه وبلاش تعملى حاجه تندمى عليها بعد كده ….وعموما أأمن طريقه هى الطريقه الطبيعيه الكشف اولا واستبعاد اى سبب مرضى او علاج السبب ان وجد وبعدين نظام دايت مناسب لحالتك مع رياضه وممكن مع حقن فى العضل نوع كويس لا يؤثر على الهرمونات لزيادة الحرق ونزول اسرع للوزن بدون اى مضاعفات وممكن مع جلسات ميزوثيرابى كويسه (ومعروف ان الميزوثيرابى مع طبيب كويس افضل وأأمن طريقه بالعالم حاليا) بتركيبة كوكتيل خاصه خصوصا للاماكن التى لا تستجيب للدايت بسهوله مثل البطن والارداف للتخلص من جزء كبير من الخلايا الدهنيه والدهون والسليوابت بالاماكن الزايده حتى ينزل الوزن اسرع وفى نفس الوقت نشد الجلد حتى لا تحدث ترهلات مع نزول الوزن لكن لازم تركيبة كوكتيل خاصه وطريقه سليمه للميزوثيرابى … د/كميل كامل (استشارى الباطنة و علاج السمنة).
الرشاقه والجمال والميزوثيرابى ..كيف تخسرى وزنك بدون ان تخسرى صحتك

admin

فتحى الحصرى كاتب صحفى عمل بالعديد من المجلات الفنية العربية . الشبكة .ألوان . نادين . وصاحب مجلة همسة وناشر صاحب دار همسة للنشر ورئيس مهرجان همسة للآداب والفنون
زر الذهاب إلى الأعلى