الفجر ف شارع شامبليون ************* الفجر ف( شارع شامبليون ) والقهوة ف عز الضُهريه سهرانه الحيرة ف قلب عيون بتفك رموز الحرية ** إن خدنا شمال ، نلقى ( التحرير) والثوره هناك زي م هيَّ والناس بتعدي ، مفيش تغيير وانا قاعد مستني ( بهيه ) وبهيه .. ساكنه ف (شارع الجيش ) والجيش ، واخدها نوباتجيه واستنى تيجي - ف يوم - ماتجيش ولا فيش أمل ، ترضى عليَّ واديني ملهي في ( الشيشه ) والحمد لله - أهي عيشه وح اعمل ايه انا بالتفكير مدام بهيه مهيش ليَّ ! ** طول عمري بعشقها في سُكات واملا القصايد ملاغيه زي اللي عايش في (الكيت كات) و روحه ساكنه ( المنشيه ) وان جيت في يوم اطلب ودك يحطوا إدهُم على ودنك ماتسمعيش ولا أغنيه ! أرجع وانا زي المجنون واقعُد في قهوة شامبليون والناس كتيره حواليَّ بقينا يجي ميت مليون والقهوة لسه عليها ديون ومين يفك الرهنية ! ** فيه ناس هنا بتشرب ينسون وناس تشوف التليفزيون وناس بتلعب ملهيَّه والفجر يدن في ( المأمون ) ومدام ( خليفه ) بقى ومضمون خلي صلاتك جهرية ياسيدي .. كان الله في العون أصل اللي قبلك كان فرعون ولسه صورتُه في عينيَّ قال لي : ح تسكُن في “البلكوون” لقيتني عايش في “الكراكون” مسجون في “شارع الحريه” ** آخر كلامي .. اعمل معروف الناس هنا ف (شارع معروف) ماداقتش ولا يوم حنيَّـه واللعبه صبحت ع المكشوف النور طلع ، وبقينا نشوف أيه اللي ليك ، واللي عليَّ حرر قلوب الناس م الخوف تلقاها جنبك واقفه صفوف واهو يبقى ده ( مهر بهيه ) ** طارق شعبان أبو النجا الخميس 17 مارس 2016 القاهرة **